handwerkreeks wol (vanaf 16 jaar)

workshop

Lente in Lier, lammetjes springen in het groen, de kudde graast, de wollen vachten rijpen.

Wolwerk is een reeks handwerksessies met de seizoenen mee. We scheren, wassen en kaarden wol. Met een tol en een spinnewiel spinnen we de schapenvacht tot een mooie naturel of plantaardig gekleurde draad. Samen weven we, zonder de schapenwollen draad te verliezen, het verhaal van het Lierse wollen laken!

i.s.m. woltraditie ijzerpaleis Lier, Marina Lamsens

• Volwassenen (vanaf 16 jaar)
  • Drie zaterdagen verspreid over een jaar
  • 10 - 17 uur
  • Start: Stadsmuseum Lier, nadien naar ijzerpaleis (Blokstraat 46, 2500 Lier)
  • Er wordt een lunch voorzien.

Prijs:

• Per dag: 90 euro (inclusief materialen en lunch), Uitpas met kansentarief 18 euro
  • De hele reeks: 265 euro, Uitpas met kansentarief 53 euro

De handwerkreeks "Wolwerk" bestaat uit drie opeenvolgende workshops die verspreid zijn doorheen het jaar. Het is mogelijk om voor elke workshop afzonderlijk in te schrijven.

Elke workshop-dag wordt er ook lunch voorzien. Indien u allergieën heeft, kan u deze doorgeven in de inschrijflink.

Schrijf je hier in!

Workshop 1: Spinnen

We sorteren en wassen de schapenvachten en kammen  nadien de wol met kaarders en kaardemolen. Je leert wolvezels tot draad spinnen en twijnen met spintol en spinnewiel .

Wil je nadien verder oefenen op het spinnewiel? Dat kan! Spreek op het einde van de workshop af met Marina.

• Zaterdag 20 april 2024

Workshop 2: Plantaardig verven

Vandaag kleuren we onze gesponnen wol met plantaardige materialen. Je leert waarom en hoe je wol vooraf moet beitsen. Vervolgens ga je aan de slag met verschillende planten uit de tuin om jouw gesponnen wol kleur te geven.

• Zaterdag 28 september 2024

Workshop 3: Weven

In deze laatste workshop leer je wat schering en inslag is en hoe het kleurenpatroon je weefwerk uniek maakt. Resultaat van het wolwerk: een handgeweven, handgesponnen én plantaardig geverfd schapenwollen weefsel. Met dank aan de schaapjes uit Lier en hun wollen vacht.

• Zaterdag 25 januari 2025