logo stadsmuseum Lier

Wonderbaarlijke genezing van Elisabeth Peeters

Objectnummer: 
0317
Objectnaam: 
schilderij
Datering: 
1633 – 1633
Materiaal: 

olieverf (medium)

Techniek: 

geschilderd (geheel)

Afmetingen: 

(zonder lijst) hoogte () 40 cm, (zonder lijst) breedte () 32 cm, (met lijst) hoogte () 66 cm, (met lijst) breedte () 56.5 cm, (met lijst) diepte () 8 cm

Opschriften en merken: 

datering (voorzijde, rechtsonder) : 1633, opschrift (voorzijde, onderaan) : Elisabeth Peeters met eene lamme handt gheboren, ende genesen door de olie van onselievrouwe in de cluijs. 1633.

Beschrijving: 

Het schilderij is naar alle waarschijnlijkheid een ex-voto uit de eerste helft van de 17de eeuw (1633 of onmiddellijk erna). Ex-voto’s zijn voorwerpen die als dank aan God of een heilige worden aangeboden, nadat een gunst werd verkregen. Ex-voto’s worden gewoonlijk tot de volkskunst gecatalogiseerd. In dit geval vertelt het opschrift het volgende: “Elisabeth Peeters met eene lamme handt gheboren, ende genezen door de olie van onzelievrouwe inde cluys 1633.” Het kind zou in 1633 zijn genezen met behulp van de olie uit de lamp die voor het bruine madonnabeeld in de Kluizekerk te Lier zou hebben gebrand. Dit beeld bevindt zich thans bij de zwartzusters van Lier (Kloosterstraat 2, 2500 Lier). In de rechterbovenhoek van het paneel ziet men in een interieurruimte een Madonna met kind op een wolk zweven. Beide zijn gekroond. De Madonna draagt een wit kleed dat met strikken is vastgeknoopt. Over dit witte kleed heeft zij een rode kapmantel. Buiten haar kroon draagt ze ook een sluier. Het kind draagt een wit kleed en een rode ketting met daaraan een kruis. Links van de Madonna bevindt zich een raam met een uitzicht op een rood kleurende hemel. Onderaan ziet men de baby Elisabeth Peeters op een soort tafel. Op de verticale rand staat een opschrift. Elisabeth kijkt naar de Madonna. Zij draagt een witte muts, een kleed en is in witte en rode doeken omzwachteld. Het hoofd van de baby wordt door een kussen ondersteund. Dit 17de eeuws paneelschilderij heeft een bijzonder opvallende 19de eeuwse lijst. De lijst bevat kenmerken van verschillende stijlen, waarvan de neorenaissancestijl domineert. De opbouw van de lijst is gelijkaardig aan die van een Griekse tempel. Bijvoorbeeld, rechts en links van het schilderij zijn de zuilen met vereenvoudigde Corinthische kapitelen duidelijk te herkennen.