logo stadsmuseum Lier

Techniek:

gefossiliseerd (geheel)

Afmetingen:

(geheel) hoogte cm, (geheel) breedte cm

Beschrijving:

Beenderfragmenten van een mammoet. 1. een kies met een stuk onderkaak (oorspronkelijk 1 groot stuk en 4 kleinere stukken); 2. een staartwervel; 3. een stuk langbeen met knaagsporen; 4. zipzakje met poeder dat los kwam tijdens conservatiebehandeling (kan gebruikt worden voor C14-datering).
De mammoetbeenderen werden geconserveerd door het KBIN (Cecilia Cousin), de stukken van de kies werden aaneengepuzzeld en tot één geheel hersteld. Als de tand van een mammoet afslijt, komt er op de kaak een nieuwe tand achter de oude tand te zitten. Terwijl de eerste tand afslijt schuift de nieuwe naar voor op de kaak. In dit geval gaat het om de laatste tand op de kaak.Het individu was minstens 40 jaar oud toen hij/zij stierf (identificatie door Mietje Germonpré). Datering: vermoedelijk tussen 10.000 en 120.000 jaar geleden (laatste ijstijd).